Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία:

Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ.

  • μέγεθος γραμματοσειράς
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)


Πραγματοποίησε το σχολείο μας (1ο Λύκειο Ναυπλίου) την εκδήλωση που είχε προγραμματίσει με αφορμή την συμπλήρωση 85 ετών από το κτίσιμο του διδακτηρίου που στεγαζόμαστε… Ανέλαβα να αναπτύξω μερικά ιστορικά στοιχεία για τη λειτουργία του… Ανεβάζω σήμερα ένα απόσπασμα από την ομιλία μου και την σχετική διαφάνεια
…. «Η αλήθεια είναι πως το Γυμνάσιο Ναυπλίου δεν έγινε από του «Όθωνα το χέρι» που ήθελε ο στιχουργός του ύμνου του σχολείου (και μετέπειτα Πρόεδρος της Βουλής του Εμφυλίου), αλλά από το χέρι του Εξοχοτάτου Αντιβασιλέως Γκέοργκ Λούντβιχ φον Μάουρερ. Ο εξαιρετικός αυτός κύριος επέβαλλε πολλά πράγματα στον δημόσιο βίο, που ακόμα και σήμερα επηρεάζουν την ζωή μας, είχε ως στόχο του να εξαλείψει κάθε απομεινάρι του εκσυγχρονιστικού και ανορθωτικού έργου του Ιωάννη Καποδίστρια.
Σχεδίαζε- μεταξύ πολλών άλλων- την διαμόρφωση της Παιδείας, όχι ώστε να βοηθήσει στην Παραγωγική Ανασυγκρότηση της ρημαγμένης Ελλάδας από τον δεκαετή σχεδόν πόλεμο της Ανεξαρτησίας. Ήθελε την παραγωγή μέσα από την Εκπαίδευση ενός σώματος υπάκουων στην απόλυτη μοναρχία υπαλλήλων. Υπαλλήλων πειθήνιων οργάνων του Βασιλιά και των Ξένων προστατών.
Η επιτροπή την οποία συγκρότησε για να σχεδιάσει αποτελέστηκε από Αγγλόφιλους και Γερμανόφιλους … ούτε για δείγμα κάποιος από τους οπαδούς του Καποδίστρια ή τους υπερορθόδοξους ή τους Ρωσόφιλους.
Χαρακτηριστική είναι η συνύπαρξη σε αυτή την επιτροπή του Σχινά, με τον Πολυζωίδη και τον Φρασικλή. Ο Σχινάς ήταν ο διορισμένος από τον Μάουρερ υπουργός δικαιοσύνης που μπούκαρε εδώ σε αυτήν την αίθουσα που φιλοξενεί την εκδήλωσή μας συνοδευόμενος από καμιά δεκαριά χωροφυλάκους, τους οποίους διέταξε να σύρουν δια της βίας τον πρόεδρο του Δικαστηρίου από το παράθυρο στην έδρα για να υπογράψει την καταδίκη του Κολοκοτρώνη. Πρόεδρος ήταν ο Πολυζωίδης. Όσον αφορά τον Φρασικλή… αυτός ήταν ένας ραδιούργος Βαυαρός, λάτρης της γλώσσας του Ομήρου, (για αυτό το κανονικό του όνμα το έκανε Φρασικλής) που ονειρευόταν να αντικαταστήσουμε με αυτήν την γλώσσα που μιλάγαμε… αλλά ήταν και ο συντάκτης του περίφημου υπομνήματος προς τον Τσάρο και τους άλλους βασιλιάδες… για το οποίο εντελώς ψεύτικα και άδικα κατηγορήθηκε ο Κολοκοτρώνης.
Αυτή η Επιτροπή ετοίμασε τα σχετικά Βασιλικά διατάγματα και δημιουργήθηκε ο θεσμός των Γυμνασίων. Το δικό μας ήταν το πρώτο στον κατάλογο εξ ού και ο τιμητικότατος τίτλος «Το πρώτον εν Ελλάδι», ίσως να λειτούργησε λίγο νωρίτερα από τα άλλα που περιλαμβάνονταν στο Βασιλικό Διάταγμα.
Τελικά, ώδινεν όρος και έτεκεν μυν. Το πρόγραμμα του Γυμνασίου αυτού περιλάμβανε τρεις ξένες γλώσσες Λατινικά, Γαλλικά, Γερμανικά (!!!) Ελληνικά (αρχαία και λίγη καθαρεύουσα, την οποία βάφτισαν νέα ελληνική γλώσσα) Πολύ λίγη ιστορία και και ελάχιστα θρησκευτικά. Μαθηματικά και ως συμπλήρωμα των Μαθηματικών ελάχιστη Γεωγραφία και Φυσική.
Διευθυντής ορίστηκε ο Κων/νος Ασώπιος, ο οποίος είχε διατελέσει καθηγητής της Ιονίου Ακαδημίας στην Κέρκυρα. Ο Ασώπιος διορίστηκε πιο μετά από τους πρώτους καθηγητές του Πανεπιστημίου της Αθήνας, διετέλεσε τρεις φορές πρύτανης… αλλά οι βιογραφίες του στο διαδίκτυο αποσιωπούν το γεγονός ότι είχε αναλάβει πρώτος την διεύθυνση του σχολείου μας.
Στους καθηγητές περιλαμβάνονταν τρεις Βαυαροί !!!!! Για τα Μαθηματικά δεν βρήκαν κατάλληλο καθηγητή και αγγάρεψαν έναν νεαρό Λοχαγό.
Παρόλη την θεωρητική κατεύθυνση του σχολείου από τους πρώτους αποφοίτους του προέκυψαν ο Ορφανίδης, ο βασικός έλληνας βοτανολόγος του 19ου αιώνα και ο Ευλάμπιος , πατέρας της Ελληνικής φαρμακολογίας.
Το σχολείο στεγάστηκε σε ένα Τούρκικο σαράϊ που υπήρχε στην θέση του σημερινού Δημαρχείου. Ήταν ιδιοκτησία του Ρήγα Παλαμήδη. Δεν γνωρίζουμε εάν είχε περιέλθει στον τριπολιτσιώτη πολιτικό ως λεία από τα ακίνητα του Ναυπλίου που μοιράστηκαν τον Δεκέμβρη του 1822, ή ήταν προικώο από την πολύφερνη Τουρκάλα γυναίκα του.»…
ΥΓ Θα συνεχίσω και με άλλα αποσπάσματα…

Πρόσθετες Πληροφορίες

18
Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία:

Προσθήκη σχολίου

Σημειώσεις η νομικό περιεχόμενο για την υποβολή σχολίων.